Tuesday, May 4, 2010

Seronok ke Jadi Budak-Budak?

Sejak aku memasuki alam pekerjaan ni. Ada masa, aku seronok. Ada masa aku tak seronok. Biasa lah kan... hidup ni mesti ada best dengan tak best kan... kalau tak, tak colourful lah dunia ni kan?

Aku bukan apa, di saat aku menulis blog ni..hujan tengah turun dengan selebat-lebatnya... membuatkan aku terkenangkan saat-saat aku menjadi seorang pelajar di mana belajar di bilik prep dalam suasana sunyi dan yang hanya kedengaran adalah bunyi hujan... memang dengar bunyi hujan je, tak de dengar langsung bunyi kawan bedengkur kat sebelah...betul..hehe

Tahun ni umur aku masuk 22 tahun..dah makin tua..tinggal dalam 2 bulan lebih je aku nak merasa muda..haha (21 tahun tu muda lagi bagi aku..) di saat aku dah bersenang-lenang menjawat jawatan awam, kawan-kawan aku kebanyakannya masih struggle lagi nak dapatkan segulung ijazah.. aku? ijazah?

Masih belum hantar lagi permohonan sambung belajar for degree..kenapa? aku pun tak tahu kenapa aku boleh careless sangat sampai terlupa nak hantar salinan sijil semua bagai..sekarang, tarikh tutup permohonan dah pun tutup.. maknanya, belum rezeki lagi agaknya..

Ok. Berbalik kepada tajuk di atas.

Semua orang (I mean almost everyone) cakap yang zaman kanak-kanak yang paling seronok...tak ada tekanan..tak takut mencuba.. dan sebagainya lah..

Aku memang sangat, sangat, sangat setuju dengan kenyataan tu.

Dalam situasi aku sekarang ni.. aku merasakan macam zaman remaja aku ni tak berapa nak best.. bila di tempat kerja, nak tak nak.. aku terpaksa untuk mematangkan diri.. bila aku bergaul dengan rakan-rakan sekerja yang jauh lebih tua dan berpengalaman dari aku, aku dapat merasakan macam aku ni sangat-sangatlah kecil (walaupun badan aku lagi besar la..).

Aku terpaksa mencari rentak untuk bergaul dan bekerjasama dengan mereka yang berpengalaman. Aku kena tinggalkan segala perangai-perangai budak-budak aku dulu. Aku tak boleh lagi berfikir macam budak-budak sebaya aku. (maksudnya, dari segi kebebasan, batas percakapan, kelakuan dan sebagainya).

Kadang-kadang rasa macam jeles bila tengok student-student yang datang kat office, happy dan tak perlu cover-cover masa bercakap dan bergaul sesama sendiri. Kadang-kadang macam susah nak jadi diri sendiri masa di pejabat.

Ada batasnya bila bercakap dengan orang yang lebih senior, ada batasnya bercakap dengan ketua, kelakuan sentiasa kena jaga sebagai seorang staf. Dan kadang-kadang rasa macam hipokrit pun ya juga.

Ah ! Mungkin pemikiran aku masih belum matang dan terbuka sehinggakan aku boleh tulis entri pasal ni pula kan. Haha

Kalau lah aku dapat seorang kaunselor peribadi. Kan bagus.. (^^,)

9 comments:

  1. oooo adik aboi
    akk sgt2 bersetuju dgn kata2 awk ari ni, ms kite kecik nk ckp men langgar jek..xde nk amik2 ati...ni ckp sume nk berlapik...tp dlm ati kaw2 nye kutuk sbb ckp depan kang merajuk plak...dh merajuk 1 hapah keje xmo buat dgn kite...kite kene pulau...walhal kdg2 yg dh SENIOR tu pun bknnye sume pandai sgt

    ReplyDelete
  2. sama r kite.
    tapi masa tu xleh diputar balek.
    akur je laaaaa

    ReplyDelete
  3. kak lina, tau tak pe..kadang2 tension jugak kan..

    ReplyDelete
  4. arc, betul2..kena akur je..huhuu

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. aku sangat menikmati hidup zaman remaja.. ha ha....

    Rugi ooo tak buat jahat masa kat sekolah... aku puas dah buat jahat... la ni keje.. pun tetap jahat..cuma baek sikit la dari dulu..

    Mau kaunselor peribadi ke?? meh datang jumpa akak nih!

    ReplyDelete
  7. kak zana, dulu tak de geng ar..sekarang ni lagi la tak de geng nak buat jahat..hehe

    ReplyDelete
  8. a'ahla... kdg2 rasa mcm xbest je sbb kena tinggalkan prangai budak2 wpon kte da 22 taon.. sbb prangai tu da jd sbati ngn diri kite.. pstu rasa mcm pura2 jd serius... pdhal da terang2 muka kte ni mmg la nmpk xmatured lg..wakaka... org2 ckp aku ni garang.. garang ke? muka serius je.... pdhal, kalu ngn kengkawan, prangai mngalahkn dak umor 5 taon..hehehe....

    ReplyDelete
  9. lily...tau tak pe..kita mengalami benda yang sama...haha

    ReplyDelete

if do you wanna say something...just wrote it down guys...

Related Posts with Thumbnails