Monday, May 3, 2010

Korang ada cita-cita?

Aku ada buat ujian personaliti dalam majalah hari sabtu hari tu. Pasal cita-cita. Nak tau tak result dia apa? Agak mendukacitakan jugaklah. Huhu.

Bercita-cita tapi macam tidak bercita-cita.

Huh ! korang rasa macam mana maksud dia tu?

Bila difikir-fikir balik, macam betul jugak tau keterangan dia tu. Aku bercita-cita nak jadi pensyarah tak pun cikgu. Tapi aku tak tau nak jadi cikgu apa / pensyarah apa. Mengajar bahasa ke? Mengajar bahagian admin ke? Tak tau.

Bercita-cita nak jadi macam Mahathir Lokman. Boleh bertutur dalam banyak bahasa. Sejak duduk sibuk layan cerita korea ni. Rajin pulak nak melayan + belajar bahasa korea ni. Dan bila dapat pergi umrah hari tu, buat aku rasa nak belajar semula Bahasa Arab yang aku labelkan sebagai subjek maut masa PMR dulu. Teringin juga nak belajar Mandarin. Bila baca paper, Shila anak N.D. Lala tu dapat belajar Mandarin dalam masa sebulan je. Tiada yang mustahil kan? Macam-macam bahasa sebenarnya yang aku nak belajar. English, Jepun, Mandarin, Tamil, Korea, Arab. Tapi tak tahu mana nak mula. Dan tak tau pun nak praktik belajar dan bercakap dengan siapa. Huhu

Setiausaha ni bukanlah kerjaya pilihan aku. Tapi disebabkan aku telah ditakdirkan untuk sambung belajar dalam bidang setiausaha ni, aku tiada pilihan. Oh bukan ! Bukan tiada pilihan. Cumanya dulu aku teringin menjadi seorang ahli farmasi. Terpedaya dengan nama jurusan Diploma SAINS Kesetiausahaan dulu, menyebabkan aku menjadi seorang setiausaha sekarang ni.

Mungkin memang aku ditakdirkan untuk menjadi seorang setiausaha? Pasti ada hikmahnya kan? Bila sudah ditawarkan jawatan sebagai setiausaha ni, ada masa-masanya, aku berangan juga menjadi setiausaha yang berjaya. Setiausaha yang disegani dan menjadi setiausaha yang betul-betul setiausaha. Setiausaha yang betul-betul berurusan dengan orang luar, setiausaha yang betul-betul menjadi orang penting di dalam sesebuah organisasi. Haha.

Tapi aku dapat rasakan yang bidang yang serius-serius ni macam tak kena dalam jiwa. Heh. But, who knows? Right?

Ah, lagi satu. Macam nak jadi novelis. Tapi angan-angan tu datang sekali lalu je bila fikir yang ayat aku tulis kat blog ni pun berterabur, inikan pula nak tulis novel. Haha.

Aku pernah juga terfikir untuk kerja dalam bidang perhotelan.  sebab aku memang suka je duduk hotel ni.  kalau dapat peluang belajar mengurus hotel, pasti hati berbunga-bunga dah.. haha.  tapi aku terpaksa juga terima kenyataan yang aku ni sekarang sudah bekerja di jabatan awam.  kerja tetap pula tu.  terasa sayang pula kan nak lepas jawatan di jabatan awam ni.  untuk menyedapkan hati, aku selalu fikir..hotel tak bagus, sebab ada club, ada jual minuman keras, dah tu orang selalu buat projek kat hotel.. tak bagus kan? tak bagus kan? tak bagus kan? (-.-') huuuuu 

Anyway, so far, aku masih belum jumpa lagi kerjaya dalam bidang apa yang akan buatkan aku gembira. Wish me luck in finding my path! hehe

10 comments:

  1. we learn from experience. and happiness tuh bukan kena plan pon sayang. ada ke org rancang kegembiraan?

    ReplyDelete
  2. haha...betul jugakkan..
    but we can gain more experience when we're in peace / happy..right?

    kalau aboi, adalah sangat seronok kalau kita mendapat pengalaman bila kita membuat apa yang kita suka..

    pendapat orang lain-lain kan..hehe
    thanks for your comment..

    ReplyDelete
  3. kesetiausahaan harusla pandai English. pandai x? :P

    ReplyDelete
  4. ARC, bolehlah..sikit2..hahaha

    ReplyDelete
  5. oooh. baru tau setiausaha rupanya. aku buka company nanti bleh la jadi setiausaha aku. haha~

    ReplyDelete
  6. kalau tawaran baik...tak de hal punya..haha

    ReplyDelete
  7. mmm...kena cakap banyak la..baru ble jadi macam mahathir loqman..huhu

    ReplyDelete
  8. nabil, dah persoalkan dah kat atas tu..nak cakap dengan siapa..hehe
    ada ke orang nak dengar?

    ReplyDelete
  9. ha ha..aku dulu nak masuk bidang letrik.. akak aku pedajalkan aku.. sebab dia tengok aku ni macam jantan. dia kata kat mak.. kalau aku masuk letrik harus aku tetap maintan macam jantan tak sudah..

    Jadi dia yang isi borang. Dia kata dia masukkan aku dalam jurusan Diploma Sains .. tu je dia sebut.. aku dengar..aku kata ok asalkan bukan kursus pempuan.

    Sekali aku pergi..ha..amik ko... semua pempuan...hari pertama aku kena halau sebab pakai sepatu sports ngan baju kurung...wei..mana aku ada kasut tinggi beb... gigih balik pinjam room mate tau..! petang gi ocean beli kasut sepuluh hengget.. hati panas giler ngan akak aku sebab TIPU aku!

    Nak tak nak jadi la Setiausaha ni yang tak la berapa nak jadi setiausaha pun... tapi kalau ikut program kenali diri hari tu... semua PA dapat keputusan yang sama warna emas.. aku sorang jerk yang dapat warna biru which is... aku tak sesuai jadi setiauasaha nih.. aku lebih sesuai duk di bidang kreativiti...

    Aku cek warna aura aku pun sama.... tak sesuai ngan bidang kerja aku sekrang nih...tapi nak tak nak teruskan jugak....!

    Ha.. amik ko..panjang giler komen aku

    ReplyDelete
  10. hahaha... memang panjang pun komen akak.. aboi pun penah gak buat warna aura..tapi tak ingat ape result dia..hehe

    ape2 pun..dah rezki dalam bidang ni kan..nak buat cane..hehe

    ReplyDelete

if do you wanna say something...just wrote it down guys...

Related Posts with Thumbnails