Thursday, December 2, 2010

Langkah Pertolongan Cemas Pertama Jika Terkena Serangan Jantung !

Credit to Bing

Jangan ambil mudah masalah gangguan pada jantung anda. Gangguan pada jantung boleh datang pada bila-bila masa saja dan mungkin membawa maut.

Sebagai contoh setelah anda sibuk kerja seharian, sedang dalam perjalanan pulang tiba-tiba anda merasa sakit yang teramat di dada dan mulai menjalar ke lengan kemudian dagu, sedangkan jarak ke rumah sakit yang terdekat kira-kira masih 5 km. Lebih malang lagi, anda tidak tahu apakah anda mampu bertahan sampai sejauh itu. Bagaimana cara pertolongan pertamanya?

Ada beberapa hal yang patut menjadi panduan, terutama tentang bagaimana memberikan pertolongan cemas awal sekiranya anda atau sesiapa saja tiba-tiba terkena serangan jantung. Apabila seseorang ketika jantungnya tidak dapat berdenyut secara normal, ia hanya mempunyai waktu kira-kira 10 saat sebelum pengsan. Dalam masa 10 saat, kita harus memanfaatkan waktu kritikal ini untuk menolong diri sendiri atau mangsa serangan jantung.

Berikut adalah langkah pertama penting yang perlu anda lakukan :

JANGAN PANIK, USAHAKAN BERBATUK TERUS DENGAN SEKUAT TENAGA. SETIAP KALI SEBELUM BATUK, HARUS TARIK NAFAS DALAM-DALAM, KEMUDIAN BERBATUKLAH DENGAN KUAT, DALAM-DALAM & PANJANG-PANJANG, SEPERTI HENDAK MENGELUARKAN DAHAK ATAU KAHAK DI DALAM DADA.

SETIAP SELANG 2 DETIK ANDA HARUS MENARIK NAFAS SEKALI & BERBATUK SEKALI HINGGA PERTOLONGAN TIBA, JIKALAU ANDA MERASA DENYUT JANTUNG SUDAH NORMAL, BARULAH BOLEH BERISTIRAHAT.

Tujuan menarik nafas adalah untuk memasukkan oksigen ke dalam paru-paru. Sedangkan tujuan batuk adalahj untuk menekan jantung, agar aliran darah terus beredar. Menekan jantung juga dapat membantu denyut jantung kembali normal.

Pertolongan dengan cara ini dapat membantu anda berkesempatan utk pergi ke rumah Sakit. Jangan menanggap apabila anda berumur kurang dari 30, tidak mungkin mendapat serangan jantung. Jadi berhati-hatilah (article published on No.240 of Journal of General Hospital Rochester, red).

Credit to : Orang Muo

......................................................

3 comments:

  1. ok..lepas ni b0le t0l0ng sue..sbb sue s0km0 tekejut...cm ade penyakit jantung je..ngeee

    ReplyDelete
  2. insyaAllah... lepas ni boleh praktis.. tapi ni sumber dari blog orang je.. kalau nak confirmation boleh confirmkan dengan doktor..

    ReplyDelete
  3. sama la kita sue... aku senang terkejut.. dan slalu sakit dada... tp lom lg mjalar smpai lengan dan dagu... hehehe.. insyaAllah.. info ini akan dipraktikkan jika berlaku kes begini.. thanks dayah...

    ReplyDelete

if do you wanna say something...just wrote it down guys...

Related Posts with Thumbnails