Thursday, December 23, 2010

Bersyukurlah..

Ini adalah cuaca ntah pada bila masa.  (^__^)

Hari ni macam seronok.
Mood sangat baik.
Cuaca mendung. Sejuk.

Bukan nak cerita pasal cuaca sejuk sekarang ni. Nak cerita pasal benda lain. Pagi tadi, masa on the way nak pergi kerja, masa tengah berhenti di traffic light. Aku ada nampak seorang pakcik ni, eh,bukan. Pangkat atuk la kot. Nampak macam dalam 70-an gitu umurnya.

Aku nampak dia berdiri tepi jalan, cakap sorang-sorang menghadap satu rumah. Rumah tu tak ada la nampak macam rumah lama, tapi tak nampak macam rumah baru pun. Atuk tu bercakap macam tengah berbual dan mengarah orang untuk mengemas rumah. Tapi tak ada siapa pun kat situ selain dia.

Bila tengok atuk tu, macam-macam perasaan ni rasa kat dada. Bercampur-baur semuanya. Kesiannya atuk ni. Sihat ke tidak sebenarnya dia? Mana anak-anak dia? Kenapa dia jalan sorang-sorang pagi-pagi macam ni?

Ntah kenapa sampai ke sudah ni asik fikir pasal atuk tu tadi. Terfikir juga, macam mana lah kalau aku dah tua nanti. Ada ke anak-anak nak menjaga? Dapat tak lagi nak merasai nikmat kesihatan? Panjangkah umur aku ni nanti?

............................................

Ni cerita pagi-pagi sebelum hari ni.

Setiap pagi kalau berhenti dekat traffic light MITC tu, aku mesti akan nampak sorang pakcik india ni tengah menyapu daun-daun tepi jalan. Orang MBMB la kot. Hari-hari memang nampak pakcik tu. Tapi hari ni tak nampak dia.

Terfikir. Sihatkah dia? Kerja kat tempat lain dah ke? Kalau sakit, dapat ke dia duit makan? Ah! Naik sakit kepala fikir. Tapi aku memang tabik la dekat pakcik tu. Walaupun muka sardin je masa tengah buat kerja tu, tapi dia tetap buat.

Aku terfikir pukul berapa agaknya dia start kerja?. Pukul berapa habis kerja?. Macam mana kalau orang macam dia tak ada? Mesti kotor Melaka ni kan.

Aku memang bersyukur sungguh. Aku tak pernah sesusah tu nak cari sesuap nasi. Aku bersyukur, masih dikurniakan fizikal dan mental yang sihat. Aku bersyukur mempunyai keperluan yang lebih dari cukup.

Terima kasih Ya Allah.

.............................................................

No comments:

Post a Comment

if do you wanna say something...just wrote it down guys...

Related Posts with Thumbnails